Diskusjonsforum

Publisert 12. Oktober 2022, 15:08

Sist oppdatert 12. Oktober 2022, 14:19

Diskusjonsforum er best når du legger til rette for aktiv diskusjon. Da blir dette et verktøy for dialog, samarbeid og refleksjon.

Hvorfor diskusjonsforum?

Diskusjon er essensielt i akademia. Derfor er forumdiskusjoner et virkningsfult pedagogisk redskap. Du kan ta bruk diskusjonsforum for å:

  • Legge til rette for aktiv læring

  • Bygge læringsfellesskap

  • Skape samarbeidslæring

  • Legge til rette for refleksjon og ettertanke

Studentene får i tillegg mulighet til å: 

  • Utvikle analytiske ferdigheter og kritisk tenkning

  • Anvende ny kunnskap på et meningsfullt vis

  • Sette egne ord på læringsinnholdet

Ulike typer diskusjonsforum

  • Ice breaker, en uformell interaksjon for å senke terskelen for deltakelse, for eksempel kan alle studenter lage og dele en kort video der de presenterer seg selv og for eksempel 

    • hjemstedet 

    • hva de ser på vei til høgskolen

    • en typisk dag (studier, arbeid, familie, venner, shopping, hobbyer)

    • utfordringer i studiene

    • støtte du opplever i studiene

  • Faglig diskusjon

  • Refleksjon

  • Spørsmål og svar om 

    • et faglig tema

    • praktiske og organisatoriske sider ved et emne

  • Følge opp diskusjoner fra forelensinger og seminar

Før du setter i gang

Du legger ut det første innlegget i forumet. Der presenterer du problemstillingen som skal diskuteres og rammene for diskusjonen. 

Hvordan lager du en god problemstilling?

Tenk over hensikten med diskusjonen. Se hvordan du kan knytte aktiviteten til læringsutbyttene, pensum og/eller praksis.

  • Med ferske studenter kan det være greit å spørre hvorfor, hvordan eller på hvilken måte 

  • Mer erfarne studenter kan du utfordre oppfordringer om å 

    • forestille seg et resultat, forutse eller skissere en mulig utvikling

    • bedømme eller vurdere en påstand eller et utsagn

    • reflektere over en situasjon eller et case (du kan for eksempel legge inn en video som del av problemstillingen)

Hvordan lager du gode rammer for diskusjonen?

  • Forventningsavklaring:

    • Hva kreves av studentenes og hva skal du bidra med

    • Antall svar per innlegg (uendelig tråd eller kun hovedinnlegg og svar)

    • Vurdere om filer skal kunne legges til innlegg

  • Snakk med studentene om hvordan man gir konstruktive tilbakemeldinger

  • For å sikre dialog, er det viktig å presisere at hver student skal legge inn et innlegg og minst én kommentar på en medstudents innlegg

  • Forbered noen innlegg som start eller eksempler

  • Sett tidsfrister hvis det er noen tråder som kun skal være aktive i en gitt periode. Unngå å sete frister etter at studentene har startet

Underveis

  • Bidra gjerne i diskusjonen

    • Gi tilbakemeldinger i form av svar, bekreftelser eller oppfølgingsspørsmål

    • Still spørsmål

    • Utfordre studentene

    • Vis til relevant faglitteratur

  • Oppmuntre studentene til å delta og svare

  • Vurder om du skal feste (pinne) innlegg

  • Vurder om noen tråder skal stenges for videre kommentarer

  • Dersom det går tregt, kan du

    • Stille spørsmål på en annen måte

    • Bytte ut begreper

    • Spørre studentene direkte 

Etter diskusjonen

  • Oppsummer gjerne hovedpunkter i plenum

  • La studentene dele sine erfaringer

Lær mer

Canvas for lærere, brukerveiledning (LDH)

How do I use peer review discussions in a course? (Canvas guide)

21 Ways to Structure an Online Discussion

Payne, A. L. (2021). A Resource for E-Moderators on Fostering Participatory Engagement Within Discussion Boards for Online Students in Higher EducationStudent Success Vol. 12 No. 1 (2021): Volume 12 Issue 1 2021