Publisert 12. Oktober 2022, 15:08
Sist oppdatert 12. Oktober 2022, 14:47
Mikroskriving er en skriveøvelse for å lære, og er en aktivitet der både studenter og foreleser deltar. Det bidrar til at fagstoffet læres og sitter bedre.
Denne aktiviteten handler ikke bare om å kunne uttrykke seg skriftlig, men også muntlig. Mikroskriving kan brukes til grupper og helklasse.
Hensikten er ikke at studentene skal produsere tekst etter fagbok, men bruke sine egne ord. For å få til dette er de nødt til å tenke og vurdere hva de skal skrive, og i tillegg kunne forklare sine valg muntlig til en annen. Dette er en aktivitet som kan bidra til dybdelelærelæring. Det er en øvelse i å tenke selv og formulere seg faglig med egne ord.
Mikroskriving kort forklart: Studentene skal skrive hver for seg om et tema/begrep eller annet som er fokus for undervisningen i 3 - 5 min, og så skal de diskutere sammen i mindre grupper eller samtalepartner etterpå. Ideelt så bør det skje en plenumdiskusjon i etterkant.Målet for økten kan være å avdekke misoppfatninger, komme til en felles forståelse av et tema/fenomen, skrive seg inn i et emne, øve på forklaringer eller lage en felles definisjon/forklaring på et fenomen.
Hvordan gjør du det?
Steg 1: Forklar hva de skal gjøre, men avslør tema til slutt.
-
Gi en tydelig instruks om at de skal skrive i f.eks 3 min uten å stoppe. Du kan også i starten av forelesningen/timen forberede studentene på aktiviteten.
Steg 2: Sett i gang studentene med skrivingen
-
Repeter at de skal skrive uten å begrense eller sensurere seg selv. Viktig å få frem at de ikke skal gi seg selv (eller andre) kritikk.
-
De skal skrive det som faller en inn
Steg 3: Bearbeide det de har skrevet som samtale/diskusjon i grupper. Sett av litt tid.
-
Be studentene om å vurdere og drøfte, forklare og begrunne. Argumentasjonen blir tydeligere. Viktig at de ikke skal kritisere hverandre, men de kan godt være uenige, men be dem om å begrunne og forklare hvorfor.
-
Det er lov å prate og ikke skrive så mye, men noe må ned på papiret. De kan skrive i et felles dokument som er opprettet på forhånd, i Canvas (diskusjon) eller OneNote.
Steg 4: Plenumdiskusjon/samtale
-
Du kan be gruppene fortelle hva de endre opp med, og be om begrunnelse
Når kan mikroskriving brukes?
-
Før en forelesning for å aktivisere forkunnskaper eller få frem oppfatninger
-
Be studentene skrive alt de kan om et tema
-
-
Underveis i forelesningen når du ønsker
-
Diskusjon (argumentere for eller i mot)
-
Forklaringer
-
Tolke figurer, tabeller, resultater
-
Definisjon på begrep, tema eller prosedyre
-
-
Før forelesningen/timen avsluttes, for å se hva de har oppfattet
-
Lage definisjoner med egne ord
-
Skrive korte tekster om tema
-
Skrive setninger
-
Sammenligne begreper
-
Be studentene forklare tema for forelesningen for en som ikke er sykepleier (helsepersonell)
-
Eksemplene ovenfor kan også brukes i seminar. Mikroskriving kan også brukes til å hjelpe studentene i gang med oppgaveskriving.
Hva med det de har produsert?
Det kan brukes som grunnlag for diskusjon, brukes til å forberede seg på eksamen eller at du som lærer bruker det til å få et innblikk i hva studentene sitter igjen med. Det kan også hentes frem i senere forelesninger.
Lær mer
Bergen offentlige bibliotek Bobcast (2022). Akademisk lunsj med Olga Dysthe. Dialogisk pedagogikk - kva, kvifor og korleis? (podcast)
Strømsø, Lycke, K. H., & Lauvås, P. (2016). Når læring er det viktigste : undervisning i høyere utdanning (2. utg., p. 268). Cappelen Damm akademisk.
Boser, U. (2020, 25.juni). Writing to learn and why it matters. The Learning Agency Lab
Dysthe, O., Hertzberg, F., & Hoel, L. T. (2000). Skrive for å lære: skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt forlag.