Publisert 20. Juni 2023, 14:07
Sist oppdatert 20. Juni 2023, 14:07
Hvorfor bruke quiz?
Hvis du legger inn quiz før en læringsøkt, er dette en god måte å aktivere studentenes forkunnskaper på. Underveis i læringsøkten kan du bruke quiz for å finne ut om studentene dine henger med. En quiz i etterkant kan styrke læring ved at studentene anvender ny kunnskap. Quiz kan brukes som en form for repetisjon. Du kan også få en oversikt over hva studentene har lært. Da kan du finne ut hvor godt leksjonen fungerte. Dette kan være grunnlag for videreutvikling
Lag gode spørsmål
Når du skriver quizsspørsmål er det viktig å bruke klart og lettlest språk. Det må være tydelig for studentene hva de skal svare på, og unngå lurespørsmål. Noen formuleringer kan invitere til gjetting, og det bør unngås.
Når du formulerer svaralternativer må du tenke på at de
-
er begripelige
-
er plausible
-
tydelig utelukker hverandre
-
krever (passe mye) refleksjon
Hvordan lage gode tilbakemeldinger på quiz
Gode tilbakemeldinger er viktig for studentenes motivasjon og læring. Tilbakemeldinger kan sette i gang prosesser rundt studentenes selvregulering.
Med quiz har du som underviser mulighet til å legge inn ulike tilbakemeldinger på svaralternativene, som kan fungere som en formativ vurdering. Her er eksempler på tilbakemeldinger som kan bidra til dypere læring:
Korrigerende tilbakemeldinger
Gir mottakeren innsikt om hvorvidt svaret er korrekt, eller i hvilken grad det møter en gitt standard. Tilbakemeldingen sier noe om svaret er ett eller galt svar, og kan vise riktig svar som del av tilbakemeldingen.
Utdypende tilbakemeldinger
Dette er tilbakemeldinger som gir mer informasjon enn det studenten selv har skrevet i svaret sitt. Tilbakemeldingene henviser gjerne til spesifikk informasjon knyttet til svaret, som begreper eller fakta.
Forklarende tilbakemeldinger
Dette er en type utdypende tilbakemeldinger, sier noe om premissene bak svaret. Den forklarer studenten hvorfor et svar var korrekt eller mangelfullt. Tilbakemeldingen kan gjerne gi en rikere kontekst rundt svaret
Quizaktiviteter
-
Quiz for studentaktivitet og samarbeid
-
Quiz etter video
-
Quiz før forelesning
-
Quiz under forelesning
-
Quiz etter forelesning
Lær mer
-
Vanderbilt University: Writing Good Multiple Choice Test Questions
-
Høgskolen i Østfold: Digitale tester (nettkurs)
-
Ohio State University (2021), The benefits of using quizzes in online courses
-
Faculty Focus (2018) Designing Better Quizzes (rapport)
-
Herrebrøden, H. (2014): Tester og testtilbakemeldinger som direkte bidragsytere til dypere læring blant studenter, UnipedVol.37, Utg.4