Spill

Publisert 12. Oktober 2022, 15:08

Sist oppdatert 1. Februar 2023, 10:52

SATS-appen roser deg for utførte økter og FitBit sender motiverende meldinger om at du snart har nådd dagens mål om 10 000 skritt. Disse selskapene låner elementer fra spillverden for å motivere og engasjere deg til å fortsette. Noen av grepene som gjør at mange spiller Candy Crush i timesvis kan vi også også bruke i undervisningen.  

Hva er det?

Gamification handler om å tilføre spillelementer til situasjoner som i utgangspunktet ikke har noe med spill å gjøre, som arbeid og undervisning. Det er en metode som gjør formidlingen av lærestoffet mer engasjerende og "leken" og bidrar til å skape variasjon i undervisningen.  Gamification kan defineres som: "[U]sing game-based mechanics, aesthetics and game thinking to engage people, motivate action, promote learning and solve problems" (Kapp, 2012). Spillelementer i undervisningen kan gi studentene nye tilnærminger til et tema eller fag (belyse eller bruke ferdighetene sine). For eksempel har spill har ofte et narrativ, et kjent element for å skape spenning og drive handlingen videre. 

Spillbasert læring er en tilnærming og et pedagogisk verktøy, og brukes ofte sammen med andre begreper som gamification, spillifisering, læringsspill. Med spillbasert læring menes at en tar i bruk et spill som har innbygd eller definerte læringsmål. Ofte vil studentene få tilbakemeldinger fortløpende. I spillbasert læring er bruken av spill sentralt, mens gamification over dreier seg om å låne elementer fra spill.

Gamification og spillbasert læring kan bidra til 

  • Å fremme motivasjon

  • Skape engasjement

  • Effektiv læring av domenespesifike ferdigheter og prosedyrer, og oppretteholde disse hos studentene

  • Bedre læringsutbytte

  • Kreativ tekning og problemløsning

  • Flow, utholdenhet og interesse for et tema over tid 

Fallgruver som du som foreleser bør være oppmerksom på, og unngå når du tar i bruk spill/spillelementer/omgjør undervisningen din er

  • Fokus på poeng (fare for at studentene blir for styrt av ytre motivasjon)

  • Bruk av straff i form av å frata poeng, straffetid/runder (demotiverende)

Belønning kan være nyttig, men bare i moderate mengder.

Slik bruker du det

Forelesninger (store rom)

  • Quiz. Canvas, Microsoft forms eller Mentimeter kan brukes

  • Menti har maler for f. eks. 20 spørsmål, lykkehjul, avstemninger m.m.

Seminar/mindre grupper

  • Rollespill: VR og simulering kan brukes i tillegg til tradisjonelle rollespill

  • Sykepleierspillet og andre relevante brettspill 

  • Rebus eller escape room

  • Tren tanken. Finnes to varianter. Tabu (litt som spillet Alias) eller en skal ut (som Nytt på nytt)

  • Blodtype spill, MRI/røntgen o.l. (nobelprize.org). Kan brukes i grupper.

Utenfor forelesningen

Lær mer

Bøker

Bauman. (2013). Game-based teaching and simulation in nursing and healthcare. Springer Pub. Co. (E-bok)

Game-Based Learning, Gamification in Education and Serious Games. (2022). MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute.

Gees, J.P. (2003), What Video Games Have to Teach Us about Learning and Literacy

Kapp, K.M. (2012). The Gamification of learning av instructions. Game-based methods and strategies for training and education

Krokan, A. (2012), Smart læring. Hvordan IKT og sosiale medier endrer læring

Skaug, J. H., Husøy, A. I., Staaby, T., og Nøsen, O. (2020). Spillpedagogikk: dataspill i undervisningen

Nettsider

Spillbasert læring, USN

Artikler

Amaludin, A., Chee, Y.S. and Ho, C.M.L. (2009) Fostering argumentative knowledge construction through enactive role play in second life. Computers & Education, 53, 317-329.

Belova, & Zowada, C. (2020). Innovating Higher Education via Game-Based Learning on Misconceptions. Education Sciences, 10(9), 221. (Eksempel på utvikling av et spill til bruk i undervisningen)

Krange, Ingeborg., Moen, Anne., & Ludvigsen, Sten. (2012). Computer-based 3D simulation: a study of communication practices in a trauma team performing patient examination and diagnostic work. Instructional Science. 40, p. 829–847 (2012).

Westrup, U., & Planander, A. (2013). Role-play as a pedagogical method to prepare students for practice: The students’ voice.

Zehler, & Musallam, E. (2021). Game-Based Learning and Nursing Students' Clinical Judgment in Postpartum Hemorrhage: A Pilot Study. The Journal of Nursing Education, 60(3), 159–164. 

Annet

The Power of Gamification in Education | Scott Hebert | TEDxUAlberta

Nokut-podden, den om spill som læringsverktøy Runa Rørtveit og Elise Tjørnsletten fra Veterinærhøgskolen  forteller om hvordan de har tatt i bruk spill for å øve på å være i klinikken.