Studentresponssystemer: Mentimeter

Publisert 12. Oktober 2022, 15:08

Sist oppdatert 12. Oktober 2022, 14:14

Mentimeter er et nettbasert studentresponssystem som gjør at du enkelt kan aktivisere studentene dine i undervisningen. 

Hva er det?

Mentimeter har et enkelt og oversiktlig grensesnitt og lar deg opprette presentasjoner med mange ulike spørsmålstyper. Resultatene kan fremstilles i sanntid som blant annet grafer og ordskyer. Studentene deltar via egen enhet som mobil, nettbrett eller mac/pc ved å gå inn på nettsida menti.com og taste inn en kode som står på den aktuelle presentasjonen. Deltakelse er anonymt, noe som gjør at mange studenter synes det blir lettere å bidra aktivt.

Det er et nyttig verktøy for å skape engasjement og aktivitet både i digitale og stedlige forelesninger. Du kan også lage presentasjoner som studentene selv kan gå gjennom og aktiviseres i asynkront ved for eksempel å legge den ut som en del av en læringssti i Canvas

Hva kan du bruke det til?

Med 13 ulike interaktive spørsmålstyper er Mentimeter et verktøy som kan brukes til mange formål. I tillegg til å lage undersøkelser, avstemminger, ordskyer, quiz og stille spørsmål, kan du også produsere enkle sider med tekst og bilder. Slik kan du holde hele presentasjonen din i Mentimeter, med både aktiviteter og innhold. Alt etter hva du ønsker å oppnå,finnes det mange bruksområder. Her er noen eksempler på hva du kan bruke Mentimeter til i din undervisning:

  • For å kartlegge forforståelse i et tema kan du starte undervisninga med en quiz eller noen spørsmål som viser hva studentene kan fra før. Det kan ha betydning for hvordan du legger opp undervisningen. Hvis du har lagt opp til at studentene skal forberede seg på noe kan du også starte på samme måte for å se om studentene er på forventet nivå før du starter undervisninga. 

  • Avdekke misoppfatninger undervegs i økta. Hvis du har gjennomgått komplisert fagstoff kan du stoppe opp undervegs og stille et spørsmål med flere svaralternativer for å sjekke om de har skjønt det du har gjennomgått. 

  • Gi studenter mulighet til å stille spørsmål eller gi kommentarer underveis. Det kan for eksempel være noe de ikke forstår eller om de har relevante perspektiver de ønsker å dele. 

  • Sjekke om studentene henger med ved å gjennomføre en avstemning der de får si om tempoet er passe, om det går for raskt eller om det går for sakte

  • For å fasilitere en idemyldring der studentene får komme med sine tanker og ideer om for eksempel et tema, en arbeidsmåte eller en oppgave. Dette kan du for eksempel gjøre både ved å stille åpent spørsmål og/eller bruke ordsky.

  • For å skape diskusjon om et gitt tema ved at du presenterer en påstand eller et utsagn og at studentene kommer med innspill/argumenter som åpne svar. Dette kan brukes videre som grunnlag for diskusjoner i klasse eller i mindre grupper.

  • Refleksjoner rundt fag eller arbeidsmåter kan også hentes inn ved å bruke åpne spørsmål eller ordskyer der studentene får dele sine tanker rundt en case eller en problemstilling.

  • Ønsker du å sjekke hva studentene sitter igjen med etter økta kan du bruke det som en utsjekk der studentene kan si hva de har lært eller hva de vil ta med seg videre etter undervisningen. Hvis du startet økta med en quiz for å teste forforståelsen kan du kanskje kjøre den igjen på slutten av økta for at studentene skal få se hva de har lært.

  • Du kan lage en presentasjon med både tekstinnhold, bilder og videoer der du også stiller spørsmål eller inviterer til diskusjon og refleksjon. Denne kan du gjøre til en presentasjon som studentene kan gjennomgå i eget tempo (self paced) og legge den ut som et element i en læringssti i Canvas. 

Lær mer

Strømsø, H.I. (2014). «Klikkere» i forelesningen: Bidrar det til læring eller er det bare morsomt? United årg. 37, utg. 2.

Steindal, S. A., Aasbrenn, M. & Bingen, H M.. (2015). Hva opplever sykepleierstudenter som hensiktsmessig bruk av studentresponssystem i undervisning i palliativ omsorg? Uniped , årg. 38, 143–156.