Sjekliste for leservennlige kombinasjoner av tekst, lyd og bilde

Publisert 18. Oktober 2024, 13:46

Sist oppdatert 18. Oktober 2024, 14:32

  • Irrelevant informasjon er luket ut og innholdet bygger opp under læringsmålene.
  • Viktig informasjon er tydelig markert: Overskrifter viser strukturen, nøkkelord er forklart og framhevet eller symboler gjører identifiser viktige punkter.
  • Teksten er støttet av relevante bilder.
  • Relaterte elementer er plassert nær hverandre. Eksempel: Bilder som illustrer en tekst står nær teksten det gjelder.
  • Relatert informasjon er presentert samtidig. Eksempel: Forklaringen av et diagram kommer samtidig som diagrammet vises.
  • Innholdet er delt inn i mindre temaer eller deler. Eksempel: En video på 30 minutter om Norge, deles opp i tre filmer på 10 minutter om Nord-Norge, Midt-Norge og Sør-Norge.
  • Enkel informasjon om et tema kommer først, mer komplekse konsepter etterpå.
  • Sentrale konsepter er forklart med både ord og bilder.
  • Stilen er uformell og har et muntlig preg i stedet for en formell stil, der dette er naturlig.

Ref: Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. Cambridge University Press.