Hanssen har arbeidet ved LDH siden 1983, og har også internasjonal yrkespraksis. Hun har arbeidet både praktisk og teoretisk innenfor feltet interkulturelt helsearbeid i mange år. Det har blant annet resultert i hennes doktorgrad og senere internasjonale forskning relatert til praktiske og etiske utfordringer som kan oppstå i møte mellom norske sykepleiere og pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn. Hanssen har skrevet flere bøker, en rekke bokkapitler og artikler.

Tid: Onsdag 6. januar 2021 kl. 14:30-17:15

Sted: Digitalt seminar. Lenke til å delta ved det digitale avskjedsseminaret for Ingrid Hanssen finner du her. Det digitale rommet åpner kl. 14:15, og det vil bli lagt inn to pauser i programmet.

LDH bruker tjenesten zoom til å arrangere digitale møter. Hvis du er ukjent med bruk av zoom finner du en enkel bruksanvisning her på våre hjemmesider.

Faglig og sosialt program:

• Velkommen ved rektor Lars Mathisen
  • Introduksjon til det faglige programmet ved professor Ingrid Hanssen
  • Innvandrerpasienter i møte med norsk helsevesen. Intensivsykepleier og førsteamanuensis Lise-Merete Alpers
  • Vietnamesiske pårørende til familiemedlemmer med demens. Høgskolelektor Phuong Thai Minh Tran
  • Psykisk helse blant eritreiske kvinnelige flyktninger på norske asylmottak. Psykiater og PhD-student Ruth Abraham
  • Når felles språk mangler. Innvandrermødre på nyfødtintensiv avdeling. Spesialsykepleier og førsteamanuensis Nina Kynø
  • Sosialt program fortsetter direkte etter den faglige bolken, ledet av Rigmor Hegertun. Her blir det hilsener og andre innslag.
  • Avslutningsord ved professor Ingrid Hanssen