Skjermdump fra Zoom-møte i oppstarten av prosjektet

Masterstudiet i avansert klinisk nyfødtsykepleie er den eneste utdanningen i landet for spisskompetanse til premature og syke nyfødte. Med et fleksibelt læringsdesign vil utdanningen bli mer tilgjengelig for alle helseregioner, og bidra til å møte krav til helseforetakene om spesialisert sykepleiekompetanse.

Prosjektgruppen består av fagpersoner med allsidig kunnskap både fra LDH og Helse Vest ved Haukeland universitetssjukehus og Stavanger universitetssjukehus. I tillegg deltar også studenter fra masterutdanningen i avansert klinisk nyfødtsykepleie som er ansatt i Helse Vest. Til sammen har gruppen høy og sammensatt kompetanse innen nyfødtfeltet, og er godt rustet for å styrke denne broen mellom klinikk og akademia. I tillegg til en engasjert og grundig presentasjonsrunde, ble det utvekslet erfaringer i oppstartsmøtet fra forskningsprosjekter innen nyfødtfeltet.

– Vi ser frem til samarbeidet om å utvikle et fleksibelt læringsdesign som treffer arbeidslivets behov for spesialisert kompetanse i nyfødtsykepleie, sier Anne Lene Sørensen, instituttleder LDH

Les også: Millionstøtte til nyfødtutdanning