Tiltredelsesforelesningen markerer at Steindal har tiltrådt i hovedstilling ved LDH som professor. Rektor Lars Mathisen sier i sin åpning at det er en tillitserklæring å bli tilkjent professorkompetanse. Instituttleder Anne Lene Sørensen introduserte videre den nye professoren. Steindal ble utdannet sykepleier i 2001. Videre tok han sin mastergrad i 2006 og sin ph.d. i 2013. Han har jobbet ved LDH siden 2016, og leder blant annet videreutdanningen i palliativ omsorg

Som 17-åring begynte Steindal å arbeide i sykehjem. På dette tidspunktet var han ikke kvalifisert helsepersonell, og ble satt til kjøkkentjeneste. Allerede da spådde hans kollegaer en lysende karriere. Og det fikk de rett i.

Klinisk og akademisk kompetanse

Steindal har i tillegg til sin akademiske karriere hele veien jobbet klinisk, og har på denne måten også holdt seg oppdatert på pasientsituasjoner. Han har tilegnet seg en bred faglig erfaring og kompetanse både klinisk og akademisk. Flere av forskningsområdene han har engasjert seg i trekker han frem i forelesningen.

Siden dag én har han jobbet med døende og uhelbredelig syke pasienter. Omsorg for døende og å leve med uhelbredelig sykdom har derfor vært viktige forskningsområder, så vel som områder for klinisk arbeid. Det var også innenfor dette feltet han møtte Liv Wergeland Sørbye. Hun skulle få en viktig plass i hans akademiske karriere, og det var også i samarbeid med henne at hans ph.d.-prosjekt ble til.

Simen Steindal med blomsterbukett i auditoriet

Videre skulle det dukke opp flere forskningsområder han ikke hadde sett for seg å dykke inn i. Et av dem er palliativ omsorg og velferdsteknologi. Her driver han følgeforskning i St. Hanshaugen bydel. Innenfor dette temaet veileder han også ph.d.-prosjektet til Lina Oelschlägel.

Et annet uventet forskningsområde Steindal har investert tid i, er barnepalliasjon. Her er han blant annet med i en studie som har utforsket helsepersonell som jobber med barn i palliasjon sitt syn på og bruk av begrepet barnepalliasjon.

Videre vil han jobbe med velferdsteknologi, kreft og palliasjon, og kanskje utvikle en teori innenfor dette temaet. Han vil også jobbe med å videreutvikle internasjonalt samarbeid.

Inspirerer studentene

Gjennom sin karriere så langt har Steindal bygget mange forskningsnettverk nasjonalt og internasjonalt. I sin forelesning nevner han frem flere personer som har betydd mye for hans karriere og utvikling. Han trekker også frem samarbeid som sitt beste råd for de som måtte ha en professor i magen. Han sier han aldri ville kommet like langt uten viktige samarbeid, og at det også gjelder å bidra selv for å få til et godt samarbeid.

Steindal har også vært viktig for studentene. Han har blant annet veiledet fem masterstudenter som senere har fått publisert artikkel i internasjonale tidsskrift.

I auditoriet sitter nettopp en av disse tidligere studentene. Elias Lundereng takker Steindal etter forelesningen, og mimrer tilbake til da Steindal var hans mest siterte kilde under bacheloroppgaven. Senere skulle han få jobbe nattevakt med Steindal på sengepost for lindrende behandling ved OUS, og han forteller at han var spent før møtet. Da Lundereng senere skrev masteroppgave var Steindal veileder, og de publiserte en artikkel sammen i etterkant.

Steindal har en hale med studenter som han har inspirert gjennom sitt arbeid og veiledning.