Undervisning

Her ved LDH ønsker vi å tilby et aktivt læringsmiljø og undervisning og læringsaktiviteter av høy kvalitet for at studentene våre skal oppnå sine læringsutbytter.

Publisert 28. Juni 2022, 13:45

Sist oppdatert 28. Juni 2022, 13:45

Stortingsmelding 16 (2016-2017) «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» legger vekt på at det er noen faktorer som er avgjørende for utdanningskvaliteten. Her nevnes studentenes engasjement, tida studentene bruker på studier og innsatsen de legger ned. Men også viktigheten av å få delta i gode, relevante og engasjerende læringsaktiviteter. «Motiverte studenter som reflekterer over lærestoffet og diskuterer med undervisere og medstudenter, utvikler evnen til å ta i bruk kunnskap og ferdigheter til å mestre utfordringer, løse oppgaver, og til kritisk å vurdere og analysere problemstillingene de står overfor.» (Meld. St. 16, 2016-2017).

Læring er ikke noe som skjer ved en passiv overføring av kunnskap fra en underviser til en student, men det skjer gjennom en aktiv prosess som fører til refleksjon i samhandling mellom underviser og student.

Læringsmiljø

For at slike aktive læringsprosesser skal kunne skje er vi avhengig av at læringsmiljøet er godt. Med læringsmiljø menes alle institusjonelle og organisatoriske betingelser som bidrar til studenters læring. Læringsmiljøet omfatter derfor både fysiske, digitale og psykososiale forhold.

«Totaliteten av fysiske forhold, planer, lærestoff, læremidler, organisering av undervisningen, arbeidsformer, vurderingsformer, sosiale relasjoner og holdninger til læring – altså alle faktorer som kan påvirke studentenes læring»

(Def av læringsmiljø, hentet fra Skaalvik, E. M. & Skaalvik, S. (2005). Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring. Oslo, Universitetsforlaget.) 

I LMU – håndboken fra Universell er følgende inndeling av begrepet læringsmiljø listet opp

  • Fysisk læringsmiljø 
  • Psykososialt læringsmiljø 
  • Organisatorisk læringsmiljø 
  • Digitalt læringsmiljø 
  • Pedagogisk læringsmiljø  

Dette er ikke definitive inndelinger og for at et læringsmiljø skal være godt må alle disse faktorene spille sammen med hverandre. Denne informasjonen omhandler spesielt det pedagogiske og digitale læringsmiljø, og tar utgangspunkt i at det fysiske, organisatoriske og psykososiale ligger til grunn når ulike læringsaktiviteter planlegges. Hovedfokuset er alltid å støtte opp under kvalitet i læring og velge løsninger som fremmer dette. 

Du kan lese mer om hvordan vi jobber med læringsmiljø i Læringsmiljøutvalget.

Pedagogisk læringsmiljø

Det pedagogiske læringsmiljø viser til de valgene som er tatt i utforming av undervisningsformer, læringsaktiviteter og vurderingsformer innenfor studieprogram eller emner. De pedagogiske aktivitetene skal fremme læring.

Ved LDH vektlegger vi aktiv læring med varierte læringsaktiviteter og undervisningsformer. Læringsaktivitetene skal utvikle studentenes ferdigheter og refleksjon rundt egen læringsprosess. Deltakende og aktiv læring skjer i fellesskap og kjennetegnes ved at studentene trener på ferdigheter knyttet til å forklare, vurdere, utforske, skape og samhandle.

Det digitale læringsmiljøet utgjør derfor en stor del av det pedagogiske læringsmiljøet, da ulike metoder og verktøy velges på bakgrunn av hva som er ønsket læringsutbytte i aktiviteten.

Digitalt læringsmiljø

Digitalt læringsmiljø handler om hvordan digitale løsninger brukes og integreres som en del av den pedagogiske virksomheten. Valg knyttet til bruk av læringsteknologi er pedagogisk begrunnet og har til hensikt å bidra til økt læring.

En fordel med digitale ressurser og verktøy er at det kan være med å gjøre det lettere å tilby fleksible studier.  Det kan også gjøre læring mer tilgjengelig og være med på å legge til rette for at vi kan bruke den tida vi er sammen på skolen til mer studentaktive metoder.

Digital infrastruktur

Det er trådløst nett tilgjengelig i hele høgskolens bygg. Studenter bruker sin feidekonto for å logge på studentnettverket LDH-Student.

Alle undervisningsrom er utstyrt med teknologi som gjør det mulig å strømme undervisning direkte via Zoom. Dette utstyret er ikke opptaksutstyr og brukes når det er planlagt enten hybrid undervisning eller tilbud om «lyttepost». Mange av studentenes grupperom er utstyrt med Zoom-teknologi som muliggjør videomøter og deling av innhold.

Digitale verktøy

Vi bruker flere digitale verktøy i læring og undervisning samt formidling av undervisning

Vi skiller mellom hvilke verktøy som brukes direkte av studenter og hvilke verktøy som brukes av undervisere for å tilby digitale læringsressurser.