MAASY-200: Håndtering av komplekse pasientsituasjoner - allmennsykepleie

2024

Om emnet

Engelsk emnenavn: Management of complex patient care

Studiepoeng (timer i arbeidsomfang): 10 (ca. 270 timer arbeidsinnsats)

Semester: 2

Undervisningsspråk: Norsk

Krav til forkunnskaper: MASY-100 og MANA-100

Publisert 15. Mars 2024, 17:11

Sist oppdatert 15. Mars 2024, 16:17

Om emnet

Engelsk emnenavn: Management of complex patient care

Studiepoeng (timer i arbeidsomfang): 10 (ca. 270 timer arbeidsinnsats)

Semester: 2

Undervisningsspråk: Norsk

Krav til forkunnskaper: MASY-100 og MANA-100

Hensikten med emnet

I dette emnet skal studenten videreutvikle sin kompetanse i å utøve avansert klinisk sykepleie gjennom å anvende teoretisk og klinisk kunnskap for å forebygge, behandle og lindre komplekse tilstander og fremme rehabilitering. Gjennom kritisk og analytisk tilnærming til teoretisk og klinisk kunnskap skal studentene tilegne seg kompetanse og ferdigheter i å gjennomføre behandling med medikamenter, infusjoner og medisinsk teknologi, samt ivareta pasientens grunnleggende behov.

Emnets læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne forventes det at studenten har

  • inngående kunnskap om hvordan identifisere endringer i pasientens helsetilstand og risiko for komplikasjoner basert på fag-, forsknings- og erfaringskunnskap
  • inngående kunnskap om ulike sykdomstilstander og behandlingsformer
  • inngående kunnskap om situasjoner som kan oppstå hos kronisk og/eller akutt og kritisk syke pasienter

Ferdigheter

Etter fullført emne forventes det at studenten kan

  • mestre å forebygge forverring av helsesvikt
  • mestre å dokumentere og evaluere pasientbehandlingens resultater
  • reflektere over betydningen av relasjoner, kontekst og strukturer for utøvelsen av profesjonell og etisk forsvarlig praksis
  • analysere og håndtere akutte og komplekse kliniske situasjoner hos målgruppen, under veiledning
  • analysere, vurdere og gjennomføre behandling i komplekse kliniske situasjoner, og vurdere pasientbehandlingens effekter og resultater
  • mestre å kvalitetssikre og bruke medisinsk-teknisk utstyr
  • drøfte relevante etiske utfordringer ut fra ulike etiske perspektiv og hensyn
  • bidra til en verdig livsavslutning der livsforlengende behandling avsluttes
  • utføre veiledning og ivaretagelse av pasient og pårørende
  • delta i samtaler om eksistensielle spørsmål
  • delta aktivt i behandlingsavgjørelser

Generell kompetanse

Etter fullført emne forventes det at studenten kan

  • kombinere og anvende oppdatert kunnskap om ulike behandlingsformer
  • vurdere, argumentere og gjennomføre behandling av ulike sykdomstilstander i samarbeid med annet helsepersonell, pasient og pårørende
  • argumentere for ansvars- og funksjonsområder i avansert klinisk sykepleie
  • identifisere og analysere faktorer av betydning for å sikre gode pasientforløp
  • anvende kunnskaper og ferdigheter til å iverksette og resultatvurdere kunnskapsbasert sykepleiepraksis

Emnets innhold

Funksjon og ansvar som avansert klinisk sykepleier

Ulike sykdomstilstander hos kronisk og alvorlig syke barn, ungdom, voksne og eldre

Grunnleggende behov hos kronisk og alvorlig syke

Akutte situasjoner og svikt i vitale organer

Respirasjonsstøttende behandling

Medisinsk-teknisk utstyr

Kommunikasjon i komplekse og akutte pasientsituasjoner

Etiske utfordringer i komplekse pasientsituasjoner

Etikk og relasjoner i vurderingssituasjoner

Arbeids- og vurderingsformer

Ressursforelesninger

Seminar

Gruppearbeid

Klinisk læringslab

Veiledede praksisstudier

Refleksjonsgrupper

Vurderingsform

Forutsetninger: For å fremstille seg til eksamen, må studenten ha gjennomført og fått godkjent praksisstudier.

Individuell skriftlig hjemmeeksamen der studenten tar utgangspunkt i en klinisk problemstilling og drøfter denne i lys av relevant sykepleiefaglig og medisinsk kunnskap. Oppgaven skal besvares med kilder fra pensum, annen relevant litteratur og nyere forskningsartikler. Selvvalgt litteratur skal omfatte 200 sider, som inngår som del av selvvalgt pensum.

Omfang: 3.000 ord.

Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A-F