Publisert 15. Mars 2024, 17:11
Sist oppdatert 15. Mars 2024, 16:26
Om emnet
Engelsk emnenavn: Theory of science and methods
Studiepoeng (timer i arbeidsomfang): 10 (ca. 270 timer arbeidsinnsats)
Semester: 3
Undervisningsspråk: Norsk
Krav til forkunnskaper: Ingen
Hensikten med emnet
Emnet skal gi studenten grunnlag for å se sammenhengen mellom vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningstradisjoner og kunnskapssyn. Studentene skal tilegne seg en forståelse av hvilke former for kunnskap som er nødvendig og egnet for utøvelse av avansert klinisk sykepleie. Emnet setter fokus på/vektlegger forholdet mellom problemstilling, design og metodisk tilnærming, og metodenes muligheter og begrensninger. Emnet gir en bred innføring i ulike trinn i forskningsprosessen, samt fremgangsmåter ved datainnsamling og analyse av kvalitative og kvantitative data. Forskningsetiske prinsipper og utfordringer i forskning inngår i emnet. Hensikten er at studentene tilegner seg kunnskaper for å kunne forholde seg kritisk til ulike typer forskningsstudier og resultater og kunne lese forskningsartikler kritisk.
Emnets læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne forventes det at studenten har
- inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske grunnlaget for ulike forskningstradisjoner
- inngående kunnskap om de mest anvendte forskningsdesign og datainnsamlingsmetodene i kvalitativ og kvantitativ forskning
- inngående kunnskap om ulike trinn i forskningsprosessen
- inngående kunnskap om de mest anvendte metodene for å analysere kvalitative og kvantitative data
- inngående kunnskap om forskningsetikk og forskningsetiske normer som er relevant for fagfeltet
- bred kunnskap om brukermedvirkning i forsknings-, utviklings- og forbedringsarbeid
Ferdigheter
Etter fullført emne forventes det at studenten kan
- gjennomføre avansert søk i databaser innen aktuelt fagfelt og kritisk vurdere forskningsartikler med kvantitative og kvalitative design
- analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder
- vurdere og begrunne valg av forskningsmetode
- vurdere generelle forskningsetiske utfordringer, samt utfordringer som er relevant for egen spesialisering
- analysere og tolke kvantitative og kvalitative data
Generell kompetanse
Etter fullført emne forventes det at studenten kan
- kritisk vurdere helsefagenes vitenskapstradisjoner og kunnskapssyn, samt beskrive hvordan disse får betydning for forskning og klinisk praksis
- analysere og forholde seg kritisk til forskningsresultater og vurdere relevans for aktuelt fagfelt
Emnets innhold
Vitenskapsteoretiske perspektiver
Kunnskapssyn og kunnskapsformer i klinisk praksis og forskning
Forskningsprosessen:
- Forholdet mellom vitenskapsteori og forskningsdesign
- Forskningsdesign, problemstillinger og forskningsmetoder
- Metoder for datasamling
- Forskningsetikk, personvernregulering og forskningsetiske problemstillinger
- Metoder for analyse og tolkning av kvantitative og kvalitative data
- Oppbygning av forskningsartikler, forskningsformidling og publisering
Arbeids- og vurderingsformer
Ressursforelesninger
Seminar med studentfremlegg og studentrespons
Studiegrupper
Vurderingsform
Individuell skoleeksamen.
Varighet: 4 timer.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter A-F