To-faktor autentisering

Du vil nå måtte logge på med to-faktor på alle Microsoft 365-tjenester (Outlook, Word, Excel, osv). Dette påvirker foreløpig ikke Feide-tjenester, men vi vil på sikt sette det på for alle tjenester. Du vil få nærmere beskjed når du skal begynne å bruke to-faktor på flere tjenester enn Microsoft/O365.

Publisert 22. November 2022, 15:27

Sist oppdatert 22. November 2022, 15:25

Hva er 2-faktor autentisering?

2-faktor autentisering betyr at du benytter to faktorer (bevis) for å bekrefte din identitet ved pålogging. De to faktorene er normalt noe du vet, altså passordet ditt, og noe du har, som en kodebrikke eller en mobiltelefon. I denne sammenheng er den andre faktoren vanligvis en app på mobiltelefonen din. BankID er et typisk eksempel på en tjeneste med tofaktorautentisering som mange kjenner til.

Hvorfor krever LDH 2-faktor autentisering?

Teknologi har gjort livene våre enklere, men også mer sårbare. Konsekvensene kan være alvorlige dersom noen får tak i passordet ditt. Passord kan være enkle å gjette, og mange bruker samme passord flere steder. Brukt alene er passord et svakt sikkerhetstiltak. Vi har også en tendens til å velge passord som er enkle å huske, og dermed også enkle å knekke. Nasjonal Sikkerhetsmyndighet (NSM) anbefaler derfor at bedrifter innfører tofaktorautentisering der hvor det tilbys.

De siste årene har det vært mange eksempler på bedrifter eller organisasjoner som har hatt datainnbrudd, et av de mest kjente er innbruddet mot Stortinget i 2021. Mange eksperter mener at dette kunne ha vært forhindret om de hadde innført 2-faktor autentisering tidligere. Konsekvensene for et datainnbrudd her på LDH kan være store. Både dersom et innbrudd fører til at vi mister tilgang til egne systemer over en kortere eller lenge periode, men også for vårt gode omdømme.

Bruk av to faktorer gjør det mye vanskeligere for uvedkommende å få tilgang til det aktuelle systemet, også i tilfeller hvor brukernavn og passord er på avveie. Tofaktorautentisering utgjør altså et ekstra lag av sikkerhet som kan forhindre misbruk av brukerkontoen din. Tofaktor-pålogging er altså et av de mest effektive sikkerhetstiltakene vi har.

Gjør deg klar for 2-faktor autentisering - anbefalt metode

Når du har fått beskjed om at 2-faktor autentisering er i ferd med å bli aktivert for din bruker, er det lurt å gjøre alt klart til den dagen det innføres. Da trenger du bare å trykke på Godkjenn i appen når du blir bedt om å logge inn med 2 faktorer.

Vi har lage en «steg for steg-veiledning», som kan hjelpe deg gjennom oppsettet.