Publisert 12. Oktober 2022, 15:08
Sist oppdatert 10. Mai 2023, 15:28
Enten du underviser studenter utenfor campus, holder innlegg på en virtuell konferanse eller skolen plutselig må stenge igjen. Her er råd for mer aktiv formidling i Zoom.
Hvordan organisere for studentaktivitet?
Foreles i kortere bolker (10-15 min).
-
Hver bolk bør ha et tydelig tema.
-
Legg inn aktiviteter og pauser mellom forelesningsbolkene.
Still spørsmål ofte.
-
Skap refleksjon underveis eller diskusjon.
-
Skriv spørsmålene i presentasjonen din eller i chaten.
-
Hvis det er en stor studentgruppe, kan det være fint å ha en kollega eller studass til å holde øye med chaten.
Gi konkrete, skriftlige oppgaver for gruppearbeid, ikke bare "diskuter":
-
Lag en liten presentasjon (3 sider i Powerpoint).
-
Finn tre bilder som illustrerer denne teorien og forklar hvorfor.
-
Legg inn forklaringer i en pensumtekst der dere synes det er nødvendig.
-
Ta en avgjørelse i denne situasjonen og forklar hvorfor dette er deres valg.
Skap tillit og fellesskap
Engasjer studentene i temaet før dere møtes, på starten av forelesningen eller før en ny bolk gjennom Menti. Du kan for eksempel bruke ordsky, flervalgstest eller åpne spørsmål. La dem:
-
Stille spørsmål til pensum
-
Dele forventningene sine
-
Presentere forkunnskapene sine
-
Legg inn en tøyse-quiz av og til for å lette på stemningen.
Senk terskelen for å ta ordet med et åpent og ufarlig spørsmål, som:
-
Vis oss kaffekoppen din.
-
Hva var det beste som skjedde i helga?
-
Hva er favorittfrokosten din?
-
Hvem er din største helt?
-
Hvilket råd ville du gi til en turist på hjemstedet ditt?
Mink avstanden mellom deg og studentene dine:
-
Se på kameraet, ikke på skjermen.
-
Lær deg navnene til studentene.
-
Anerkjenn bidragene deres og gi tydelig tilbakemelding.
-
Fortell om noe som har skjedd i livet ditt siden sist.
-
Ta deg selv litt uhøytidelig.
- La de tause typene svare på chat.
Skap trygghet i breakout rooms ved å:
-
Sette opp faste grupper i Zoom, som varer semesteret ut der det er tjenlig
-
Sørge for at alle grupper utnevner en ordstyrer og en som er ansvarlig for å melde tilbake i plenum, dersom det er aktuelt
Kanskje blir du en mer engasjerende foreleser ved å feste en morsom figur til webkameraet ditt? Da ser du i kamera og oppleves mer nærværende. (Foto: @whyndham_UCL på Twitter.)
Lær mer
Denne teksten er inspirert av erfaringsdelingen i Neil Mosleys twittertråd om å lykkes med nettundervisning.