Virtuelle refleksjonsgrupper

Publisert 12. Oktober 2022, 15:08

Sist oppdatert 12. Oktober 2022, 14:58

Virtuelle refleksjonsmøter kan bidra til at studentene aktivt kommer i inngrep med teorien de lærer. Det er også et virkemiddel for å utvikle en analytisk og selvstendig tilnærming til profesjonsutøvelsen. 

Hva er det?

Virtuelle refleksjonsgrupper er oftest knyttet til praksisperiodene. Studenter og praksisveileder møtes på nett for å diskutere et case eller en fagartikkel. Praksisveilederen bidrar til å velge case eller artikkel. Rollene i møtet er fordelt på forhånd: Møtet ledes av en student, og en annen student har fått ansvar for å være  respondent. 

Hvordan gjør du det?

  1. Hvordan komme i gang

  2. Slik planlegger du

  3. Guide for gjennomføring

  4. Informasjon til studenter

  5. Guide for praksisveiledere

  6. Detaljert informasjon for de ulike praksisperiodene

Lær mer

NOKUT-podden, den om virtuelle refleksjonsgrupper. Med Marianne Trygg Solberg og Ørjan Flygt Landfald her fra LDH. 

Trygg Solberg, M., Flygt Landfald, Ø., Clarke, S. and Sørensen, A. L.  (2022). Using a design-based research methodology to develop virtual reflection groups for Master's students in nursing: An applied studySocial Sciences & Humanities Open 6 (1).