Publisert 12. Oktober 2022, 15:08
Sist oppdatert 12. Oktober 2022, 14:58
Virtuelle refleksjonsmøter kan bidra til at studentene aktivt kommer i inngrep med teorien de lærer. Det er også et virkemiddel for å utvikle en analytisk og selvstendig tilnærming til profesjonsutøvelsen.
Hva er det?
Virtuelle refleksjonsgrupper er oftest knyttet til praksisperiodene. Studenter og praksisveileder møtes på nett for å diskutere et case eller en fagartikkel. Praksisveilederen bidrar til å velge case eller artikkel. Rollene i møtet er fordelt på forhånd: Møtet ledes av en student, og en annen student har fått ansvar for å være respondent.
Hvordan gjør du det?
Lær mer
NOKUT-podden, den om virtuelle refleksjonsgrupper. Med Marianne Trygg Solberg og Ørjan Flygt Landfald her fra LDH.
Trygg Solberg, M., Flygt Landfald, Ø., Clarke, S. and Sørensen, A. L. (2022). Using a design-based research methodology to develop virtual reflection groups for Master's students in nursing: An applied study. Social Sciences & Humanities Open 6 (1).