Publisert 6. Oktober 2022, 09:05
Sist oppdatert 25. Mars 2025, 13:26
Gruppens medlemmer
Leder:
Adelheid Hummelvoll Hillestad
Nestleder:
Monica Evelyn Kvande
Interne medlemmer:
Brith Andresen
Cecilie Bræin Nilsen
Christine Hammershaug
Dorothée Ziller
Kjersti Nesbø
Roger Marchen
Trine-Lise Jansen
Ådel Bergland
Eksterne medlemmer:
Eline Kaupang Petersen
Ida Voss Hestvold
Janne Brammer Damsgaard
Jette Lauritzen
Kari Lislerud Smebye
Maria Hélen Iversen
Maud C. Roos
Forskningsgruppens overordnede strategiske satsningsområde er forskning innen sykepleie og utdanning og som bidrar til å styrke sykepleie som fag, utdanning og vitenskap.
Forskningsgruppen bygger i forskningen på historien til LDH og diakonale verdier som kvalitet og nestekjærlighet hvor nestekjærlighet uttrykkes med respekt, omsorg og solidaritet.
Forskningsgruppen har fokus på etablering av gode arenaer for kunnskapsoverføring internt i organisasjonen.
Om gruppen
Forskningsgruppen utforsker ulike fenomener som menneskets sårbarhet og etiske utfordringer i møte med mennesker i ulike kontekster i et sykepleie, pasient og pårørende perspektiv. Forskningsgruppen utforsker menneskets sårbarhet som både individ og medborger i et flerkulturelt samfunn i møte med helsetjenesten. Dette innebærer å forske på mennesker i alle aldre og i ulike kontekster innenfor spesialist- og primærhelsetjenesten.
Slik jobber vi
Forskningsgruppemøter seks ganger i året.
Felles prosjekt for å samle forskningsgruppen og for utvikling av kompetanse.
Etikkseminar for ansatte og studenter ved LDH.
Prosjekter
Publikasjoner
Tornøe, K., Hillestad, A. H., Breistig, S., Rosenvinge, J. H., Pettersen, G., Sørlie, V., ... & Prause, D. (2021). " Eksistensiell omsorg" i bachelorutdanningen i sykepleie-En dokumentanalyse.
Hillestad, A. H., Petersen, E. K., Roos, M. C., Iversen, M. H., Jansen, T. L., & Kvande, M. E. (2024). Judith Butler's theoretical perspectives within a nursing context-a scoping review. Nursing ethics, 9697330241257569. Advance online publication.
https://doi.org/10.1177/09697330241257569
Hillestad, A. H. (2022). Sykehjem,– praksis og motstand: Møte med migrasjon. I I.M. Lid& T. Wyller (Red.) Makt, motmakt og praksis. Bidrag til kritisk refleksjon innen diakoni og velferd. Cappelen Damm akademisk Open Access
https://doi.org/10.1177/09697330221105631
Hillestad, A. H., Rokstad, A. M. M., Tretteteig, S., Julnes, S. G., Lichtwarck, B., & Eriksen, S. (2022). Nurses’ ethical challenges when providing care in nursing homes during the COVID-19 pandemic. Nursing ethics SAGE
https://doi.org/10.1177/09697330221105631
Hillestad, A.H. (2022). Forståelse av kropp, sykdom- en grunnforståelse i møte med pasienter. I R. Jakobsen.Å. Bergland, A. H. Hillestad, K.S. Smebye, (red.). Avansert klinisk allmennsykepleie i kommunale helse- og omsorgstjenester Cappelen damm akademisk
Smebye, K.L. (2022). Utfordringer i kommunale helse- og omsorgstjenester. I R.Jakobsen.Å. Bergland, A.H.Hillestad, K.S. Smebye, (red.).Avansert klinisk allmennsykepleie i kommunale helse- og omsorgstjenester Cappelen damm akademisk
Nilsen, A., Eriksen, S., Lichtwarck, B., Hillestad, A. H., Julnes, S. G., Tretteteig, S., & Rokstad, A. M. M. (2024). Treatment and Care for Nursing Home Residents with COVID-19: A Qualitative Study. Journal of Multidisciplinary Healthcare, 2935-2946.
https://doi.org/10.2147/JMDH.S467459
Julnes, S. G., Lichtwarck, B., Eriksen, S., Hillestad, A. H., Nilsen, A., Tretteteig, S., & Rokstad, A. M. M. (2023). Sykehjemslegers erfaringer med covid-19. En kvalitativ intervjustudie. Tidsskrift for omsorgsforskning, (3), 1-14.
https://doi.org/10.18261/tfo.8.3.12
Tretteteig, S., Eriksen, S., Hillestad, A. H., Julnes, S. G., Lichtwarck, B. R., Nilsen, A., & Rokstad, A. M. M. (2022). The experience of relatives of nursing home residents with COVID-19: A qualitative study. Nursing: Research and Reviews, 17-27
https://doi.org/10.2147/NRR.S328336
Hillestad, A. H. (2021). Menneskelige (re) møter: om samhandling, fellesskap og empati mellom beboere i en skjermet avdeling på sykehjem (p. 237). Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing).
https://cdforskning.no/cdf/catalog/book/138
Nielsen, A. H., Kvande, M. E., & Angel, S. (2023). Humanizing and dehumanizing intensive care: Thematic synthesis (HumanIC). Journal of advanced nursing, 79(1), 385–401.
https://doi.org/10.1111/jan.15477
Kvande, M. E., Angel, S., & Højager Nielsen, A. (2022). "Humanizing intensive care: A scoping review (HumanIC)". Nursing ethics, 29(2), 498–510.
https://doi.org/10.1177/09697330211050998
Kvande, M. E., Delmar, C., Lauritzen, J. & Damsgaard, J. (2021). Ethical dilemmas embedded in performing fieldwork with nurses in the ICU. Nursing Ethics, 28(7-8), 1329-1336.
https://doi.org/10.1177/0969733021996025
Damsgaard, J. B., Lauritzen, J., Delmar, C., & Kvande, M. E. (2023). Beyond loss: An essay about presence and sparkling moments based on observations from life coexisting with a person living with dementia. Nursing philosophy: an international journal for healthcare professionals, e12425. Advance online publication.
https://doi.org/10.1111/nup.12425
Damsgaard, J. B., Lauritzen, J., Delmar, C., & Kvande, M. E. (2024). Eksistentiel hjemkomst: Et essay baseret på en datters observationer fra hverdagslivet med en mor berørt af demens. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 21(3), 204-214.
https://doi.org/10.18261/tph.21.3.2
Sollied, S. A., Lauritzen, J., Damsgaard, J. B., & Kvande, M. E. (2023). Facilitating a safe and caring atmosphere in everyday life in forensic mental health wards - a qualitative study. International journal of qualitative studies on health and well-being, 18(1), 2209966.
https://doi.org/10.1080/17482631.2023.2209966
Sollied, S. A., & Kvande, M. E. (2024). Humanization of care in forensic mental health wards: a qualitative study. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-Being, 20(1).
https://doi.org/10.1080/17482631.2024.2448153
Rasi, M., Hanssen, T. A., Norbye, B., Mikkonen, K., & Kvande, M. E. (2024). Critical care nurses' competence in mentoring students in intensive care units-A cross-sectional study. Nurse education today, 141, 106322. Advance online publication.
https://doi.org/10.1016/j.nedt.2024.106322