Publisert 5. Juni 2020, 12:25
Sist oppdatert 2. September 2024, 09:49
Studiestart høsten 2024
Studiestart er tirsdag 13. august.
Program og timeplan finner du her.
Programmet er med forbehold om endringer.
Studiestart er tirsdag 13. august.
Program og timeplan finner du her.
Programmet er med forbehold om endringer.
Studiestart er tirsdag 13. august.
Program og timeplan finner du her.
Programmet er med forbehold om endringer.
Etter undervisningen onsdag 14. august vil det være et fadderarrangement for alle nye studenter på MAKIN. Mer informasjon kommer på e-post.
Studiestart er tirsdag 13. august.
Program og timeplan finner du her.
Programmet er med forbehold om endringer.
Studiestart er tirsdag 13. august.
Program og timeplan finner du her.
Programmet er med forbehold om endringer.
Studiestart er torsdag 22. august. Det er digital undervisning.
Program og timeplan finner du her.
Programmet er med forbehold om endringer.
Studiestart er mandag 26. august.
Program og timeplan finner du her.
Programmet er med forbehold om endringer.
Vilkår for å beholde studieplassen
Du må møte* ved studiestart for å beholde studieplassen din ved Lovisenberg diakonale høgskole. Eventuelt fravær i forbindelse med studiestart må være godkjent på forhånd. Det skal være tungtveiende årsaker for å få dette innvilget. Årsaken må dokumenteres. Ta kontakt med opptak@ldh.no dersom du ikke kan møte første studiedag.
* For studenter ved praksisveiledning kreves digitalt oppmøte.
Viktig å vite før studiestart
Informasjon på e-post
Du vil motta en e-post med informasjon før sommeren. Les e-posten som blir sendt ut nøye.
Fritak fra emner
Hvis du har tatt emner på et annet lærested og ønsker å søke om fritak fra emner som inngår i studiet på LDH, må du søke om fritak så snart som mulig, slik at vi kan forsøke å behandle søknaden før studiestart. Hvis du søker kort tid før studiestart, kan vi ikke garantere at vi får ferdigbehandlet søknaden før emnet starter.
Politiattest
Det er krav om politiattest for studenter i helsefagutdanninger med praksisstudier. Godkjent politiattest er en forutsetning for å starte i praksisstudier. Les mer om hvordan du søker og leverer inn politiattesten her.
Du som skal ta videreutdanning i palliativ omsorg eller praksisveiledning trenger ikke politiattest.
Feide
Senest to uker før studiestart vil du få en e-post og en sms med ditt studentnummer og en pin-kode. Dette skal du bruke til å registrere din Feide-bruker. Denne påloggingsinformasjonen brukes i alle høyskolens IT-systemer. For at du skal få tilgang til disse systemene raskest mulig, vil vi at alle registrerer sin Feide-bruker før de kommer første studiedag. Mer om Feide og hvordan du registrerer din bruker finner du her.
Krav til bærbar datamaskin
Alle nye studenter må disponere egen bærbar datamaskin av nyere dato og med oppdatert operativsystem, Windows eller macOS. Du må selv sørge for at PC eller Mac er oppdatert i løpet av studietiden. Du kan ikke bruke Chromebook eller PC med Windows 10S, siden program for digital eksamen ikke støttes på disse maskinene.
Canvas
Canvas er en digital læringsplattform som brukes på LDH. Les mer om Canvas her.
Zoom
Ved digital undervisning benyttes videomøtesystemet Zoom. Her finner du det du trenger å gjøre når du skal ta i bruk Zoom. Det er anbefalt å laste ned og installere Zoom før studiestart. Du får imidlertid ikke logget på Zoom som LDH-student før du får opprettet en Feide-konto ved studiestart.
Pensum
Ved studiestart får du full teksttilgang til artikler og kompendier i pensumlistene. Du vil få mer informasjon om pensum per e-post.
For noen studier forventes det forberedelser før studiestart. Dette mottar du også per e-post.
Strategier for bedre læring
Her kan du se videoer som kan gi tips til bedre strategier for læring.
Semesterregistrering, betaling og studentbevis
Når du har opprettet din Feide-bruker (se lenger opp), kan du semesterregistrere deg. Dette må gjøres innen 1. september. Les mer om semesterregistrering her.
Du må også betale semester- og studieavgift i Studentweb (her finner du også faktura). Dette må gjøres innen 1. september. Les mer om semester- og studieavgift her.
Etter semesterregistrering og betaling av semester- og studieavgift kan du laste ned studentbevis-appen. Les mer om studentbevis-appen her.
Når du har betalt semester- og studieavgiften kan du motta lån/stipend fra Lånekassen dersom du har søkt om det. Les mer om Lånekassen her.
IT og læringsstøtte
Tilgang til Wi-Fi
Som student skal du benytte det trådløse nettet som heter LDH-Student. Her bruker du eget brukernavn (studentnummeret ditt) og passord for å logge på (Feide).
Læringsstøtte
Læringsstøtteenheten har ansvar for utvikling og brukerstøtte til både ansatte og studenter innen høgskolens læringsteknologiske portefølje og programvarer, som inkluderer blant annet Canvas, Zoom og Office 365.Læringsstøtte har også ansvaret for IT brukerstøtte for ansatte og studenter, og vi tilbyr veiledning innen studieteknikk og gode studiestrategier.
Les mer om læringsstøtteenheten og finn brukerveiledninger her
Drop-in IT-Support
Læringsstøtte har åpen helpdesk for studenter som har IT-relaterte spørsmål i møterom 131 (1. etasje ved resepsjonen) i uke 33, 34 og 35. Her kan du komme for å få hjelp med de tjenestene du har tilgang til som student ved LDH. Vi minner om at du selv må sørge for å ha en PC/Mac av nyere dato med oppdatert programvare.
Tirsdag 13.08: 11:00-12:00, 15:00-16:00
Onsdag 14.08: 08:00-11:00, 12:00-15:00
Torsdag 15.08: 08:00-11:00, 12:00-15:00
Fredag 16.08: 08:00-11:00, 12:00-15:00
Mandag 19.08: 11:30-13:30
Tirsdag 20.08: 11:45-13:00
Onsdag 21.08: 11:00-12:30
Mandag 26.08: 11:00-12:30
Tirsdag 27.08: 11:30-12:30
Hvis du ikke har anledning til å komme på noen av de oppsatte tidspunktene kan du ta kontakt med oss på support@ldh.no for å avtale tid.
Ofte stilte spørsmål
Her kan du lese ofte stilte spørsmål