Publisert 28. Januar 2020, 18:14
Sist oppdatert 15. Januar 2021, 11:40
Om prosjektet
Behovet for sykepleiere i Norge øker. Tiltak som fremmer gjennomføring av sykepleierstudiet på normert tid har stor betydning for antall uteksaminerte sykepleiere, som igjen påvirker samfunnets helsetilbud og økonomi. 50 prosent av bachelorutdanningen i sykepleie består av praksisstudier gjennomført i en modell som involverer tre parter: lærer, student og praksisveileder. Praksisveilederen har ansvaret for å følge opp, støtte og vurdere studentene i løpet av deres praksisstudier. Læreren har et ansvar for å sikre at praksisperioden gir studenten optimal læring og en rettferdig vurdering. Særtrekk med denne tradisjonelle modellen er:
- Begrenset kontakt mellom sykepleierstudentene, lærer og praksisveileder
- Utilsiktet variasjon i praksisveiledernes kompetansenivå og veilederstil kan direkte påvirke studentenes læringsutbytte
- Mangel på lokale praksisplasser begrenser utdanningskapasiteten
Prosjektets hensikt
Prosjektets hensikt er å utvikle, teste og implementere en ny veiledningsmodell basert på teknologi for å:
- Styrke sykepleierstudentenes læringsutbytteoppnåelse i praksisstudiene
- Styrke kommunikasjon og samarbeid mellom studenter, lærer og praksisveiledere
- Bidra til studenters tilfredshet med praksisstudiene
- Undersøke om, og i tilfelle hvordan en ny veiledningsmodell for praksisstudier påvirker kvaliteten på studentenes, praksisveilederens og lærerens arbeid
- Effektivisere, og øke kontinuitet og fleksibilitet i praksisstudiene ved å muliggjøre oppfølging og vurderinger av studentene digitalt, uavhengig av geografi
En digital og virtuell veiledningsmodell
Veiledningsmodellen består av tre hovedelementer:
- En mobil-/nettbrettapplikasjon gjør det mulig for studenten å rapportere egen fremdrift og motta skreddersydde tilbakemeldinger fra veileder og lærer.
- Virtuelle gruppemøter gjør det mulig å ha flere møter som sikrer samhandling, dialog og refleksjon, uavhengig av sted. Virtuelle møter med tale, tekst- og fildeling muliggjør kontinuerlig samarbeid mellom student, praksisveileder og lærer i sanntid.
- Digitale vurderinger av læringsutbytteoppnåelse og læresituasjoner
Finansiering og gjennomføring
Prosjektet er finansiert av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU) og LDH, er delt i tre faser og planlagt å gjennomføres i løpet av tre år.
Utviklingsfasen – utføres i samarbeid med brukerne
Testfasen – gjennomføring av en pilotstudie i primær og spesialisthelsetjeneste
Effektfasen – gjennomføring av en randomisert, kontrollert studie
Ved positiv effekt vil den nye praksismodellen først bli implementert ved avdeling for bachelor i sykepleie, og videre ved avdeling for master-, etter- og videreutdanning ved LDH.
Prosjektansvarlig
Lovisenberg diakonale høgskole ved rektor Lars Mathisen
Prosjektleder
Prosjektets resultater
TOPP Sykepleie (TOPP-N)
TOPP Sykepleie, eller TOPP-N, er en veiledningsapplikasjon og er et av projektets resultater.
TOPP-N står for Technology Optimized Practice Process - Nurse.
Her finner du nettversjonen av applikasjonen.
Prosjektformidling
Presentasjon - OUS utdanningsutvalg, 19. november 2020
Presentasjon - OUS utdanningsutvalg, 19. november 2020
Poster – NSF Nasjonale E-Helse konferanse, 12.-13. februar 2020
Presentasjon - Workshop om studentarbeid, Oslo universitetssykehus, 5. november 2019
Poster – 150 års Jubileumskonferanse, Lovisenberg diakonale høgskole, 22. november 2018
Nyheter om prosjektet
Hva skjer med TOPP Sykepleie-appen? [17.12.20]
Tester ut digital oppfølging av sykepleierstudenter i praksis [03.11.20]
App-prosjekt: 30 studenter meldte seg på 3 minutter [29.09.20]
App-prosjekt presentert i Japan [11.11.19]
Kick-off for app-prosjekt [26.09.19]
LDH mottar millioner til nye undervisningsmetoder [10.05.19]
Interne prosjektmedarbeidere

Ekstern prosjektmedarbeider
Mariann Fossum, PhD, Professor, Instituttleder ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, Universitet i Agder og PhD-stipendiatens eksterne medveileder (Edith Gjevjon er PhD-stipendiatens medveileder)
Samarbeidspartnere
Albert Einstein University College, Faculty of Nursing, Brasil
Oslo universitetssykehus, Stab forskning, innovasjon og utdanning, Norge
Cathinka Guldberg-senteret Lovisenberg, Norge
Universitetet i Agder, Institutt for helse- og sykepleievitenskap, Norge