Praksisstudier i sykepleierutdanningen: En digital løsning for å øke fleksibilitet, kvalitet og effektivitet

Publisert 28. Januar 2020, 20:14

Sist oppdatert 24. Juli 2024, 09:48

Om prosjektet

Behovet for sykepleiere i Norge øker. Tiltak som fremmer gjennomføring av sykepleierstudiet på normert tid har stor betydning for antall uteksaminerte sykepleiere, som igjen påvirker samfunnets helsetilbud og økonomi. 50 prosent av bachelorutdanningen i sykepleie består av praksisstudier gjennomført i en modell som involverer tre parter: lærer, student og praksisveileder. Praksisveilederen har ansvaret for å følge opp, støtte og vurdere studentene i løpet av deres praksisstudier. Læreren har et ansvar for å sikre at praksisperioden gir studenten optimal læring og en rettferdig vurdering. Særtrekk med denne tradisjonelle modellen er: 

  • Begrenset kontakt mellom sykepleierstudentene, lærer og praksisveileder
  • Utilsiktet variasjon i praksisveiledernes kompetansenivå og veilederstil kan direkte påvirke studentenes læringsutbytte
  • Mangel på lokale praksisplasser begrenser utdanningskapasiteten 

Prosjektets hensikt

Prosjektets hensikt er å utvikle, teste og implementere en ny veiledningsmodell basert på teknologi for å:

  • Styrke sykepleierstudentenes læringsutbytteoppnåelse i praksisstudiene
  • Styrke kommunikasjon og samarbeid mellom studenter, lærer og praksisveiledere 
  • Bidra til studenters tilfredshet med praksisstudiene
  • Undersøke om, og i tilfelle hvordan en ny veiledningsmodell for praksisstudier påvirker kvaliteten på studentenes, praksisveilederens og lærerens arbeid
  • Effektivisere, og øke kontinuitet og fleksibilitet i praksisstudiene ved å muliggjøre oppfølging og vurderinger av studentene digitalt, uavhengig av geografi

En digital og virtuell veiledningsmodell

Veiledningsmodellen består av tre hovedelementer:

  • En mobil-/nettbrettapplikasjon gjør det mulig for studenten å rapportere egen fremdrift og motta skreddersydde tilbakemeldinger fra veileder og lærer. 
  • Virtuelle gruppemøter gjør det mulig å ha flere møter som sikrer samhandling, dialog og refleksjon, uavhengig av sted. Virtuelle møter  med tale, tekst- og fildeling muliggjør kontinuerlig samarbeid mellom student, praksisveileder og lærer i sanntid. 
  • Digitale vurderinger av læringsutbytteoppnåelse og læresituasjoner

Finansiering og gjennomføring 

Prosjektet er finansiert av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (DIKU) og LDH, er delt i tre faser og planlagt å gjennomføres i løpet av tre år.

Utviklingsfasen – utføres i samarbeid med brukerne

Testfasen – gjennomføring av en pilotstudie i primær og spesialisthelsetjeneste

Effektfasen – gjennomføring av en randomisert, kontrollert studie

Ved positiv effekt vil den nye praksismodellen først bli implementert ved avdeling for bachelor i sykepleie, og videre ved avdeling for master-, etter- og videreutdanning ved LDH. 

Prosjektansvarlig

Lovisenberg diakonale høgskole ved rektor Hulda Gunnlaugsdottir

Prosjektleder

Andréa Nes

Andréa Nes

Førsteamanuensis/Prosjektleder TOPP-N

Prosjektets resultater 

TOPP Sykepleie (TOPP-N)

TOPP Sykepleie, eller TOPP-N, er en veiledningsapplikasjon og er et av prosjektets resultater.  

TOPP-N står for Technology Optimized Practice Process - Nurse. 

Her finner du nettversjonen av applikasjonen.

Prosjektformidling

Webinar - NSF - "Utvikling av en veiledningsapplikasjon for å møte utfordringer knyttet til praksisstudier i sykepleieutdanningen", 27. januar 2021

Artikkel - "Technology-Supported Guidance Models Stimulating the Development of Critical Thinking in Clinical Practice: Protocol for a Mixed Methods Systematic Review", JMIR Research Protocols, januar 2021

Seminar - Den digitale løsningen TOPP Sykepleie - resultater og brukererfaringer. Kopi av presentasjonene finner du her.

Artikkel - "Nursing education in the light of the COVID-19 pandemic: Stimulating critical thinking through innovative teaching methods", Ponte International Journal of Sciences and Research, desember 2020

Presentasjon - OUS utdanningsutvalg, 19. november 2020

Presentasjon - OUS utdanningsutvalg, 19. november 2020

Artikkel - "Research protocol: Technology-supported guidance to increase flexibility, quality and efficiency in the clinical practicum of nursing education", International Journal of Educational Research, 2020

Poster – NSF Nasjonale E-Helse konferanse, 12.-13. februar 2020

Presentasjon - Workshop om studentarbeid, Oslo universitetssykehus, 5. november 2019

Poster – 150 års Jubileumskonferanse, Lovisenberg diakonale høgskole, 22. november 2018

Nyheter om prosjektet

LDH representert på verdenskongressen for sykepleiere [01.11.21]

Hva skjer med TOPP Sykepleie-appen? [17.12.20]

Tester ut digital oppfølging av sykepleierstudenter i praksis [03.11.20]

App-prosjekt: 30 studenter meldte seg på 3 minutter [29.09.20]

App-prosjekt presentert i Japan [11.11.19]

Kick-off for app-prosjekt [26.09.19]

LDH mottar millioner til nye undervisningsmetoder [10.05.19]

Interne prosjektmedarbeidere

Edith Lillian Roth Gjevjon

Edith Lillian Roth Gjevjon

Professor
Simen Alexander Steindal

Simen Alexander Steindal

Professor
Hanne Camilla Heer

Hanne Camilla Heer

Studieleder bachelor
Camilla Strandell-Laine

Camilla Strandell-Laine

Førsteamanuensis

Ekstern prosjektmedarbeider

Mariann Fossum, PhD, Professor, Instituttleder ved Institutt for helse- og sykepleievitenskap, Universitet i Agder og PhD-stipendiatens eksterne medveileder (Edith Gjevjon er PhD-stipendiatens medveileder)

Samarbeidspartnere

Albert Einstein University College, Faculty of Nursing, Brasil

Oslo universitetssykehus, Stab forskning, innovasjon og utdanning, Norge

Cathinka Guldberg-senteret Lovisenberg, Norge

Universitetet i Agder, Institutt for helse- og sykepleievitenskap, Norge

University of Turku, Department of Nursing Science, Finland

Novia University of Applied Sciences, Finland

Seminar 24. oktober: Digitale løsninger for kvalitetsutvikling av praksisstudier i sykepleierutdanningen

Presentasjoner fra seminaret: 

Stein Erik Lid, kvalitet i praksis- aktuelle utfordringer og gode praksiser, Lovisenberg diakonale høgskole 

Jøran Indseth, sikt, kunnskapssektorens tjenesteleverandør, Norges arktiske universitet

Mette Hansen, praksisløsninger for fremtiden, proff, Høgskolen i Østfold

Andrea Nes, TOPP-N en veiledning og vurderingsapplikasjon, Lovisenberg diakonale høgskole

Jaro Zlamal, fra prototype til virkelighet, Lovisenberg diakonale høgskole

Kristine Haddeland, læringsmiljø og veiledning i kommunal praksis, Universitet i Agder

Anita Nystrøm, TOPP-N erfaring med implementering av digital vurdering, Universitetet i Gävle

Hanne Camilla Heer, TOPP-N erfaring med implementering av digital vurdering, Lovisenberg diakonale høgskole

Yavuz Oncu, TOPP-N, MOSO.AS

Tormod Næss, improving mentoring and supervision, MOSO.AS

Siv S. Nordhagen, Anne Grethe Kydland, ESV, NTNU og HINN